Opuchniete dziasla przy zebie
Ortodoncja

Opuchniete dziasla przy zebie

Opuchniete dziasla przy zebie mogą być powodem do poważnych zmartwień. Przede wszystkim mogą one być dowodem na to, że w organizmie pojawił się stan zapalny, który będzie wymagał podjęcia leczenia. Z pewnością warto wiedzieć na ten temat więcej, by móc jak najszybciej podjąć kroki, które pomogą pozbyć się opuchlizny, zmniejszą odczuwany ból i zapobiegną nawrotom schorzenia. Co trzeba wiedzieć?

Opuchnięte dziąsła – jakie są przyczyny?

Opuchniete dziasla przy zebie nie zawsze są objawem poważnej choroby. Czasami mogą one być skutkiem nieprawidłowej diety np. urazu mechanicznego spowodowanego twardymi lub ostrymi okruchami czy nawet konsekwencją palenia tytoniu. Opuchnięte dziąsła mogą też być dowodem na to, że w jamie ustnej jest stan zapalny. Nagromadzenie się płytki bakteryjnej może być przyczyną krwawienia, zaczerwienienia oraz opuchlizny. To wszystko jest konsekwencją niewystarczającej higieny jamy ustnej. Zaniedbanie zapalenia dziąsła może przerodzić się w zapalenie przyzębia, które obejmuje głębsze struktury – kości i tkanki przyzębia. To stan dość poważny i może prowadzić do utraty zębów. Opuchniete dziasla przy zebie mogą także być konsekwencją źle dopasowanego aparatu ortodontycznego. Zdarzają się też infekcje zębów lub ich korzeni, które powodują opuchliznę. Docelowo konieczne może być przeprowadzenie leczenia kanałowego lub nawet usunięcie zęba.

Możliwe przyczyny obrzęku wokół zęba i na dziąśle

Wiele przyczyn opuchlizny na dziąśle i wokół zęba już wymieniono, lecz nie są to wszystkie możliwości. Zdarza się, że reakcja jest spowodowana alergią na składnik pasty do zębów czy płynu do płukania jamy ustnej. Reakcja w takim wypadku może być dość gwałtowna i pojawić się nawet w chwilę po zastosowaniu produktu z alergenem.
Zdarza się, że opuchlizna pojawia się też na skutek pojawienia się guza lub torbieli przy zębie. W takim wypadku jest ona oznaką poważnego stanu chorobowego i konieczne jest jak najszybsze skontaktowanie się ze specjalistą.

Leczenie obrzęku wokół zęba i sposoby łagodzenia związanego z nim bólu

Leczenie obrzęku wokół zęba zależy od przyczyny. Bez wątpienia należy ją usunąć po to, by obrzęk nie nawracał. W przeciwnym wypadku leczenie objawowe będzie po prostu niewystarczająco efektywne.
Jeśli chodzi o sposoby łagodzenia bólu, to najlepiej jest zacząć od stosowania zimnych okładów. Kompres przyłożony w odpowiednie miejsce powinien przynieść niemal natychmiastową ulgę. Oprócz tego warto stosować płukanki ziołowe np. napar z szałwii lub rumianku. Mają one działanie łagodzące i antyseptyczne.

Dzięki temu mogą też zmniejszać stan zapalny, choć raczej nie wyleczą go całkowicie. Ciekawym rozwiązaniem są także płukanki z wykorzystaniem roztworu wodnego wody utlenionej. Ma ona jednak dość wyrazisty smak, który wielu osobom przeszkadza w stosowaniu tego rozwiązania. Niektórzy polecają także rzucie goździków, które działają przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Jeśli opuchliźnie towarzyszy krwawienie lub wysoka gorączka, to należy jak najszybciej zgłosić się do stomatologa.