Jak zdiagnozować bruksizm?

Jak zdiagnozować bruksizm?

Bardzo często wśród najbliższych osób, przyjaciół lub po prostu współpracowników słyszy się, że mają problem z porannymi bólami zębów, a nawet całej szczęki. Starają się tłumić ten ból środkami przeciwbólowymi, lecz nie szukają głębiej, co może być powodem takich nieprzyjemności. Jak się okazuje, bardzo często ból tego rodzaju jest wynikiem bruksizm. Czym jest ta choroba, jak ją leczyć, a przede wszystkim jak zdiagnozować?

Czym jest bruksizm?

Zanim rozpoczniemy analizę tego, jak zdiagnozować bruksizm i jak powinno wyglądać leczenie tej choroby, w pierwszej kolejności dowiedzieć się musimy, czym ta dolegliwość tak w ogóle jest. W końcu trudno jest przejść do omawiania metody leczenia, jeśli tak naprawdę nie mamy pewności, z czym walczymy.

Wiedzieć trzeba, że bruksizm to bardzo podstępna choroba, która może dać o sobie znać dopiero w sytuacji, gdy poczyni już w jamie ustnej bardzo poważne szkody. Jest to bowiem skłonność do zgrzytania zębami w czasie snu. Często osoby z tą chorobą nie zdają sobie nawet sprawy z tego, że na nią cierpią. Choroba ta powszechnie odkrywana jest zupełnym przypadkiem.

Z czym może wiązać się bruksizm? Jeśli zawczasu nie zostanie on wyleczony, dojść może do naprawdę bardzo poważnych zmian w jamie ustnej. Przede wszystkim dojdzie do ścierania się zębów, a być może nawet do ich ułamywania się. W efekcie tego możemy nawet całkowicie stracić pewne zęby, a skutkiem tego może być postępująca wada zgryzu i stopniowe przemieszczanie się kolejnych zębów w jamie ustnej.

Bruksizm – jak rozpoznać?

Jak więc widać, skutki nieleczonego bruksizmu mogą być bardzo poważne. Nic więc dziwnego, że tak ważne jest odpowiednio szybkie zareagowanie. Żeby jednak można było zastosować leczenie, koniecznie musimy najpierw udać się do specjalisty, który postawi diagnozę. Żeby jednak było to możliwe, wiedzieć trzeba, jak zdiagnozować bruksizm.

Zdecydowanie najczęściej występującym objawem bruksizmu jest wspomniany na samym początku ból szczęki oraz zębów po przebudzeniu. Nieprawidłowo pracująca w czasie snu szczęka wyraźnie dawać się gdzie we znaki.

Innym często spotykanym objawem jest wydawanie w czasie snu dźwięków przez sen. Pojawia się wtedy charakterystyczne zgrzytanie, które oczywiście zgłaszane jest pacjentowi przez osoby, z którymi mieszka.

Do innych powszechnie obserwowanych objawów zaliczyć trzeba rozchwianie zębów, widoczne uszkodzenia szkliwa, a także krwawienie z dziąseł czy też nawet ruchomość żuchwy i jej przeskakiwanie.

Leczenie bruksizmu

Skoro wiemy już, jak zdiagnozować bruksizm i jakie choroba ta daje objawy, należy teraz oczywiście zastanowić się nad tym, jak można z nią walczyć. Jakie metody leczenia stosowane są przeciwko bruksizmowi?

Podstawą w leczeniu bruksizmu jest określenie powodu zgrzytania zębami. Bardzo często jest to wynikiem np. nadmiernego stresu. Pomocne będą w takiej sytuacji środki farmakologiczne lub zmiana trybu życia. Bruksizm może być także spowodowany wadą zgryzu, więc żeby nie zgrzytać zębami, konieczne będzie naprawienie zgryzu.