Jak zabezpieczyć ukruszony ząb? Co należy zrobić?

W przypadku gdy doszło do ukruszenia zęba przede wszystkim liczy się szybkie działanie. Uszkodzenie, zwłaszcza dużej części szkliwa to poważny problem. Zwlekanie z wizytą u dentysty może prowadzić do różnych powikłań. Ukruszony ząb stanowi też dyskomfort dla pacjenta. Ostre krawędzie fragmentu pozostającego w dziąśle jamy ustnej mogą przyczynić się do poranienia języka. Współczesna stomatologia zna wiele sposobów, żeby odbudować pęknięty ząb, a wybrana metoda zależy od rodzaju uszkodzenia. Warto zatem wiedzieć co w takim przypadku należy zrobić i kiedy zgłosić się do stomatologa, żeby uniknąć ekstrakcji.

Ukruszony lub złamany ząb – co należy zrobić?

Gdy ukruszy się ząb należy jak najszybciej udać się do dentysty. W takiej sytuacji pacjenci często wpadają w panikę, jednak specjalista potrafi zaradzić temu problemowi. W zależności od stopnia uszkodzenia stomatolog wybiera najlepszą metodę naprawczą. Jedną z nich jest bonding. Odbudowa zęba polega na przygotowaniu jego powierzchni, a następnie pokrycie jej żywicą kompozytową, którą się wygładza i poleruje. Innym sposobem jest uzupełnienie protetyczne. Jednym z jego typów jest zastosowanie licówki, co pozwala też na zakrycie przebarwień. Można również zamocować korony protetyczne, które są trwałe i w przypadku zębów przednich wpływają na poprawę estetyki uśmiechu. Inną techniką jest odbudowa zęba na włóknie szklanym, które zatapia się w korzeniu, co wzmacnia jego strukturę i poprawia funkcjonalność.

Dlaczego ząb się ukruszył?

Ukruszenie zęba może nastąpić w wyniku urazu mechanicznego, próchnicy, a także pewnych dolegliwości, na które cierpi dany pacjent. Osłabienie szkliwa jest też wynikiem niedoborów ważnych składników odżywczych i nieprawidłowej diety.

Złamany lub ukruszony ząb – najczęstsze przyczyny urazu

Uszkodzenie zęba może nastąpić w wyniku:
– wypadków komunikacyjnych, upadków (małe dzieci),
– gryzienie twardych pokarmów oraz takich przedmiotów jak długopisy, ołówki,
– niewłaściwe wykorzystywanie zębów np. do otwierania kapsli od butelek,
– bruksizmu, czyli nieświadomego zgrzytania i zaciskania zębów,
– wad zgryzu,
– choroby okluzyjnej,
– zaawansowanej próchnicy,
– osłabień zębów po leczeniu kanałowym,
– niedoboru witamin D i wapnia,
– kwasowej erozji szkliwa,
– nadmiernego korzystania z używek np. narkotyków,
– uderzania o zęby kolczykami umieszczonymi w jamie ustnej.

Ukruszony ząb – dlaczego nie należy bagatelizować tego problemu?

Ukruszony ząb może okazać się dużym problemem, jeśli w porę nie podejmie się właściwych działań. Przede wszystkim ból będzie się zwiększał. Odkryte tkanki zostaną narażone na działanie różnych temperatur co objawi się nadwrażliwością zęba. Potęgujące się dolegliwości spowodują dyskomfort uniemożliwiający normalne, codzienne funkcjonowanie.
Na nieregularnych i ukruszonych fragmentach zęba łatwo osadzą się resztki pokarmowe, będące pożywką dla bakterii. Rozwój infekcji doprowadzi do próchnicy, a nawet wystąpienia ropnia i obrzęku. Zaatakowanie miazgi może spowodować konieczność leczenia kanałowego. Postępująca degradacja zęba doprowadzi do dalszego kruszenia się, a w konsekwencji konieczności jego usunięcia. Jak najszybsze podjęcie kroków naprawczych oszczędzi więc bólu, dyskomfortu, a także kosztów, które mogą okazać się bardzo wysokie.

Jak wygląda ukruszony ząb?

Ukruszony ząb łatwo jest zauważyć, jeśli znajduje się na przedzie uzębienia. Jednak przy małym urazie przez długi czas można nie zdawać sobie sprawy z uszkodzenia. Można je wykryć dotykając ostrych i nierównych krawędzi zęba językiem. Zdarza się, że zostaje on poraniony, tak samo jak ściany policzków. Gdy ukruszenie jest duże, wtedy może nastąpić odsłonięcie wewnętrznej części zęba. W takich przypadkach przy spożywaniu pokarmów, działaniu różnych temperatur oraz dotykaniu wrażliwego miejsca, ból wyraźnie się zwiększa.
Należy bardzo uważać na odłamany fragment zęba, którym przy połknięciu można się zachłysnąć. To szczególnie niebezpieczna sytuacji w przypadku małych dzieci. Część zęba, która pozostała w dziąśle może zmienić swój kolor.

Jak zabezpieczyć ukruszony ząb?

Ostre krawędzie po ukruszonym zębie warto zabezpieczyć obkładając je woskiem ortodontycznym. Dzięki temu zapobiegnie się dalszym uszkodzeniom i uchroni się język oraz wewnętrzne części policzków przed zranieniem. Na ewentualny obrzęk wokół zęba dobrze jest zastosować zimne okłady. Należy pamiętać, żeby jak najszybciej udać się na wizytę do stomatologa. Specjalista zdiagnozuje sytuację, zastosuje leczenie i rozpocznie odbudowę zęba.