jak-zamaskowac-szpare-miedzy-zebami
Ortodoncja

Jak zamaskować szparę między zębami?

Szpara pomiędzy górnymi jedynkami występuje u ogromnej liczby osób. Nazywa się ją diastemą. Niektórzy uważają, że dodaje im to uroku, inni traktują jako defekt, którego należy się pozbyć. Dla wielu osób diastema bywa problemem nie tylko estetycznym, ale także stomatologicznym. Warto wiedzieć, jakie są przyczyny jej powstawania, a także w jaki sposób można się jej pozbyć. Jak zamaskować szparę między zębami?

Przyczyny powstawania szpary między zębami

Jeśli szpara pomiędzy górnymi jedynkami wynosi więcej niż 2 mm, z reguły traktuje się ją jak problem stomatologiczny. Wiele osób zastanawia się, jak zamaskować szparę między zębami. Prawda jednak jest taka, że najpierw trzeba wiedzieć przecież, skąd w ogóle ona się bierze.

Można określić kilka przyczyn diastemy. Wśród nich znajduje się między innymi przerost lub niski przyczep wędzidełka wargi górnej. Jest on przyczyną występowania diastemy prawdziwej.

Występowanie nadliczbowych zębów w szczęce bądź też brak siekaczy bocznych może być przyczyną z kolei diastemy rzekomej. Diastema fizjologiczna z kolei występuje u dzieci między 7 i 9 rokiem życia, związana jest z fizjologicznym procesem rośnięcia zębów. Zanika, kiedy u dziecka pojawiają się zęby stałe.

Przedziałek między zębami – czy jest niebezpieczny?

Osoby zastanawiające się, jak zamaskować szparę między zębami, powinny wiedzieć, że nie zawsze uznawana jest ona za wadę zgryzu. Leczenie wskazane jest w przypadku, kiedy diastema jest większa niż 2 mm. Zaniechanie jej leczenia może prowadzić do powstawania wad ortodontycznych, a nawet problemów z prawidłową wymową.

Duża luka w uzębieniu może być powodem wystąpienia seplenienia. Niewielkich rozmiarów diastema prawdopodobnie nie ma szkodliwego wpływu na ludzkie zdrowie, a jej usunięcie zależy wyłącznie od tego, czy stanowi dla pacjenta problem estetyczny. Tak więc, bardzo często kwestia tego, czy i jak zamaskować szparę między zębami, jest decyzją należącą wyłącznie do pacjenta.

Jak usunąć przerwę między zębami?

Diastemę najłatwiej i najszybciej usunąć można przy pomocy zastosowania wypełnień kompozytowych. Materiał nakłada się na obie jedynki, maskując szparę i nadając zębom naturalny, estetyczny kształt. Wielu pacjentów jako sposób walki z diastemą wybiera również założenie licówek. Są one porcelanowymi płytkami, które wykonywane są specjalnie dla pacjenta w laboratorium protetycznym. Dzięki licówkom w kilka chwil można zupełnie odmienić wygląd swoich zębów, nadać im estetyczny kształt, a także pozbyć się niedoskonałości. Minusem tego rozwiązania jest to, że zęby przed wykonaniem zabiegu należy spiłować, co nie należy do przyjemności.

Wielu pacjentów decyduje się także na leczenie ortodontyczne, które przynosi długotrwałe i naprawdę spektakularne efekty. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w jego przypadku na ostateczne efekty trzeba czekać czasem wiele miesięcy. Pacjenci coraz częściej wybierają nowoczesne aparaty ortodontyczne, które przybierają postać przezroczystych nakładek, bardzo komfortowych i niemal niewidocznych. Leczenie ortodontyczne należy także do dość drogich sposobów leczenia diastemy, dlatego też decyduje się na nie stosunkowo niewiele osób.