paradontoza-jak-ja-leczyc
Profilaktyka

Paradontoza – jak ją leczyć? Metody kuracji choroby.

Problemy ze zdrowiem jamy ustnej nie ograniczają się do próchnicy zębów i powodowanych przez nią stanów zapalnych. Brak właściwej higieny tej części ciała oraz nieodpowiednia dieta mogą doprowadzić też do innych problemów, jak choćby paradontoza.

Czym jest paradontoza?

Jest to przypadłość dotykająca przyzębia, czyli zespołu tkanek otaczających zęby (m.in dziąsło i kość zębodołu). Powstaje na skutek:

• notorycznego gromadzenia się resztek jedzenia na zębach
  • nagromadzenia kamienia nazębnego.

Do powstania choroby przyczyniają się też:

• zmiany hormonalne w czasie dojrzewania, a u kobiet także podczas ciąży oraz menopauzy
  • palenie papierosów
  • picie alkoholu.

Paradontoza rozwija się powoli i długo nie daje zdecydowanych objawów takich jak ból, przez co ma szansę na osiągnięcie pokaźnych rozmiarów, zanim zostanie zauważona. A to powoduje ryzyko, że nie da się zniwelować niektórych szkód poczynionych przez paradontozę, a samo leczenie wydłuży się w czasie.

Objawy paradontozy

Jeśli więc paradontoza jest chorobą dość podstępną, czy da się ją wychwycić odpowiednio wcześnie, aby nie przyczyniła się do poważnych zmian w jamie ustnej? Na pewno warto zacząć obserwować jamę ustną i co jakiś czas chodzić do stomatologa na kontrolę. Oprócz tego wskazana jest dieta przyjazna zębom, odstawienie papierosów, ograniczenie spożycia alkoholu oraz dbanie o odpowiednią higienę jamy ustnej.

Ale co z objawami samej choroby? Należą do nich:

• nieprzyjemny zapach z ust, który nie ma u danej osoby innych możliwych przyczyn
  • zaczerwienienie i obrzęk dziąseł oraz ból w czasie szczotkowania zębów
  • zapalenie dziąseł oraz nadwrażliwość na gwałtowne zmiany temperatur
  • krwawienia i stany ropne
  • odsłonięcie szyjek zębowych i tworzenie się kieszonek, w których gromadzą się resztki jedzenia, co przyczynia się do dalszego rozwoju choroby.

Inne objawy, czy też już nawet skutki paradontozy są widoczne na RTG szczęki. Chodzi mianowicie o ubytki w kości. Paradontoza może powodować nawet rozchwianie oraz wypadanie zębów na skutek osłabienia tkanek sąsiednich. Można więc śmiało powiedzieć, że to choroba wyniszczająca i po zaobserwowaniu pierwszych objawów należy natychmiast podjąć leczenie.

Kuracja paradontozy zębów

Jeśli pacjent nie ma jeszcze do czynienia z paradontoza sensu stricte, powinien dbać o regularne czyszczenie zębów i usuwanie kamienia w gabinecie stomatologicznym. W ten sposób może nawet zapobiec tej chorobie.

Jeśli doszło już do powstania wspomnianych kieszonek z resztkami jedzenia, leczenie polega m.in. na ich oczyszczeniu. Czasem niezbędne jest tutaj działanie chirurgiczne. Ta samą drogą lekarz postara się zlikwidować recesję dziąseł. Jeśli doszło z do rozchwiania zębów i nie da się tego procesu cofnąć, część z nich trzeba po prostu usunąć i przygotować pacjenta do kolejnego kroku: zamówienia sztucznego uzębienia.

Im bardziej zaawansowana paradontoza, tym mniej da się zrobić, aby uratować część zębów. Lekarz na pewno dokona chirurgicznej korekty w dziąśle i zębach, które da się uratować, jednak im wcześniej zacznie się leczenie lub wręcz zapobieganie paradontozie, tym lepiej.