Stomatologia zachowawcza

Próchnica zębów – leczenie i profilaktyka

Próchnica zębów to groźna choroba – jest to jedna z najczęściej występujących u pacjentów chorób. Próchnica zębów powoduje stopniowe wyniszczanie tkanki zęba, a w konsekwencji może doprowadzić do sytuacji, w której konieczne będzie wyrwanie zęba, czyli jego ekstrakcja.

Próchnica zębów przejawia się zmianami próchnicowymi, które różnią się wizualnie w zależności od etapu, na którym choroba aktualnie się znajduje. Do tych zmian należą białe plamki, oznaczające demineralizację szkliwa, co jest pierwszym etapem rozwoju tej choroby. W dalszym ciągu na zębach mogą pojawić się bardziej skomplikowane zmiany próchnicowe, które będzie trzeba usuwać mechanicznie.

Dowiedz się, czym jest próchnica zębów, na czym polega leczenie tej choroby, a także jak można zapobiegać takiej chorobie, jak próchnica.

Przyczyny powstania próchnicy zębów

Rozwój próchnicy jest uzależniony od wielu czynników. Głównym powodem, dla którego rozwija się próchnica, jest nagromadzony kamień nazębny, który zawiera w sobie szereg bakterii, niekorzystnie oddziałujących na szkliwo zębów.

Kamień nazębny to powód rozwoju także innych chorób, na przykład paradontozy. Z tego powodu warto jest pozbywać się go możliwie regularnie, najlepiej raz na pół roku. Może się jednak zdarzyć, że kamień nagromadzi się i próchnica powstanie – co było tego powodem?

Powodem, dla którego kamień nazębny powstaje, jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Powód ten odpowiada za rozwój wielu chorób, dlatego warto jest o nią zadbać. Nieprawidłowa higiena jamy ustnej prowadzi do niedokładnego usuwania płytki nazębnej z powierzchni zęba, która z czasem utwardza się, czyli mineralizuje, i prowadzi to wówczas do powstania kamienia nazębnego.

Leczenie próchnicy

Leczenie próchnicy różni się, w zależności od etapu, na którym choroba aktualnie się znajduje. Jeśli doszło do nieznacznych ubytków w szkliwie, to w zupełności wystarczy odbyć zabieg, jakim jest remineralizacja szkliwa. Po odbyciu go próchnica powinna przestać się rozwinie.

Jeśli próchnica rozwinie się na tyle, że dojdzie do ubytków w zębie, należy przeprowadzić borowanie, a następnie zabezpieczyć ząb wypełnieniem kompozytowym. Próchnica na tym etapie jest już mocno rozwinięta, więc trzeba ją usunąć mechanicznie.

W ostateczności próchnica jest usuwana poprzez leczenie kanałowe. Dotyczy to momentu, w którym próchnica dotrze do miazgi zęba.

Jak zapobiegać próchnicy zębów?

Próchnica nie powstanie, jeśli pacjent stosuje się do pewnych zaleceń. Wystarczy jeść mniej produktów zawierających cukry proste, aby próchnica nie rozwijała się w dużym tempie. Próchnica to choroba, której można dodatkowo zapobiegać poprzez takie zabieg jak skaling czy piaskowanie zębów.