Stomatologia zachowawcza

Zapobieganie paradontozie

Piękny uśmiech to coś, co jest osiągalne dla każdego. Brak chorób jamy ustnej nie jest przywilejem osób wyjątkowo dobrze uwarunkowanych pod względem rozwoju jamy ustnej i zębów. Każdy może sobie na to pozwolić – wystarczy stosować się do pewnych zasad.

Jedną z chorób, która może się rozwinąć przez brak odpowiedniej higieny, to paradontoza. Paradontoza to groźna choroba tkanek przyzębia, która w zaawansowanym stadium swojego rozwoju jest w stanie sprawić, że nawet stałe zęby zaczną być ruchome, a czasem utracą stabilność na tyle, że zaczną wypadać.

Powyższa konsekwencja choroby, jaką jest paradontoza, powinny być solidną podstawą do tego, by zacząć podejmować pewne działania, które mają na celu jej zapobieganie. Niestety, nie zawsze się to udaje – nie bez powodu jest to swego rodzaju najpopularniejsza choroba, z jaką zmagają się pacjenci z całego świata – zaraz po próchnicy.

Rekomendujemy zaznajomienie się z tematem, w jaki sposób leczy się choroby przyzębia – w tym paradontozę – i co zaleca się pacjentom, którzy chcą zapobiegać tej chorobie.

Leczenie paradontozy

Paradontoza to choroba, którą da się leczyć. Przede wszystkim, działania rozpoczyna się od usunięcia zalegającego kamienia nazębnego – z pomocą skalingu i kiretażu. Skaling pozwoli na usunięcie kamienia z powierzchni naddziąsłowych i poddziąsłowych, a dzięki kiretażowi jesteśmy w stanie usunąć kamień zalegający w kieszonkach przyzębnych. W bardziej skomplikowanych przypadkach stosuje się antybiotykoterapię, mającą na celu zredukować powstały stan zapalny.

Zapobieganie paradontozy

Paradontoza jest powszechnie występującą chorobą, jednak ten fakt nie powinien oznaczać, że musimy ją przejść. Spokojnie da się jej zapobiegać, faktem jest jednak, że niektórzy pacjenci są na nią bardziej narażeni.

Przede wszystkim, warto wiedzieć, że paradontoza to choroba spowodowana nagromadzonym kamieniem nazębnym, w którym gromadzą się bakterie. Z tego powodu najbardziej są na nią narażeni ci, którzy posiadają wady zgryzu, uniemożliwiające dokładne czyszczenie zębów, a także ci, którzy regularnie nie usuwają nagromadzonego kamienia nazębnego.

Paradontozie można zapobiegać poprzez odpowiednią profilaktykę jamy ustnej – warto jest dowiedzieć się od stomatologa, na czym miałaby ona polegać.

Na co uważać w diecie?

Paradontoza nie wymaga szczególnych restrykcji w diecie – wystarczy ograniczyć spożywanie produktów, które stanowią pożywkę dla bakterii powodujących chorobę, jaką jest paradontoza. Paradontoza jest powodowana przez bakterie, które lubią m.in. cukry proste, zawarte w produktach słodzonych, dlatego warto jest ich unikać.