Ząb mądrości – kiedy rośnie?

Ząb mądrości – kiedy rośnie?

Zęby mądrości, czyli ósemki, to zęby rosnące najpóźniej. Niestety nierzadko sprawiają bardzo dużo problemów i zachodzi wymóg ich usunięcia. Warto dowiedzieć się, jak długo rosną takie zęby i czy trzeba je usuwać. Niestety ósemki potrafią spowodować wiele dolegliwości bólowych. Rzadko kiedy ich proces wyrzynania przebiega zupełnie niezauważalnie. Ząb mądrości kiedy rośnie, to często zadawane przez pacjentów pytanie w obecnych czasach.

W jakim wieku wyrastają zęby mądrości?

Ząb mądrości kiedy rośnie jest często zadawanym pytaniem. Ósemki w jamie ustnej zaczynają pojawiać się przeważnie pomiędzy 16. a 25. rokiem życia. Nie jest to jednak reguła. Okazuje się, że proces ten jest dość indywidualny. Warto zaznaczyć, że wyrastanie ósemek nierzadko trwa nawet parę lat. Pojawiają się też przypadku, że zęby zaczynają być widoczne dopiero po 40. roku życia. Trzeba wiedzieć, że ósemki są ostatnimi zębami trzonowymi i pojawiają się wtedy, kiedy szczęka oraz żuchwa są już w pełni wykształcone. Nierzadko robią w jamie ustnej małe zamieszanie. Przede wszystkim są przyczyną krwawienia dziąseł, zmiany ustawienia reszty zębów, a także dużego bólu spowodowanego naciskiem na nerwy.

Co istotne, kwestia usuwania zębów mądrości jest sprawą dość indywidualną. Wyrzynaniu się ósemek towarzyszy najczęściej silny dyskomfort oraz uczucie rozpychania. Co więcej, odległości pomiędzy zębami zaczynają się zmniejszać, co nierzadko prowadzi do ich krzywienia, a co za tym idzie – pojawienia się nieprawidłowości w zgryzie człowieka. Pojawiają się też przypadki, iż ząb mądrości nie wyrzyna się w sposób prawidłowy. Przyczyną takiego stanu może być otoczenie zęba przez kość. W takim przypadku ma się do czynienia z zatrzymaniem się ósemki. Warto zauważyć, że ściśnięcie zębów oraz zmniejszenie przestrzeni między nimi często rodzi problemu związane z prawidłową higieną jamy ustnej.

Okazuje się, że gromadzące się za ósemką resztki pokarmu mogą stać się przyczyną próchnicy. Bardzo dobrze konieczność ekstrakcji zębów mądrości uzgodnić ze swym dentystą oraz ortodontą. Specjaliści z pewnością będą w stanie określić skalę problemu, a ponadto zadecydują, czy usunięcie jest wymagane. Ząb mądrości kiedy rośnie to często poruszana kwestia w gabinetach dentystycznych. Warto zauważyć, że usuwanie ósemek odbywa się najczęściej w znieczuleniu miejscowym. Odczuwalny ból jest wtedy minimalny. Dentysta usuwa ósemkę, a kolejno dokładnie oczyszcza ranę i zakłada szwy. Ból może pojawić się po usunięciu zęba.

Okazuje się, że dolegliwości, które towarzyszą rekonwalescencji, mogą być dokuczliwe. Nierzadko pojawia się opuchlizna, a nawet sińce pod oczami. Dlatego zalecane jest przeprowadzenie takiego zabiegu przed weekendem, żeby można było spokojnie odpoczywać. Jeżeli nie będzie to możliwe, najlepiej skorzystać z urlopu.

Jak sprawdzić czy rośnie ząb mądrości?

Ząb mądrości kiedy rośnie, to bardzo często poruszana kwestia w obecnych czasach. Okazuje się, że wyrzynanie ósemki rzadko przebiega zupełnie niezauważalnie. Zęby te pojawiają się u ludzi dorosłych na etapie zakończonego już wzrostu szczęk. Przeważnie brak wtedy miejsca w łuku zębowym na nowy ząb. Co więcej, pojawienie się następnego powoduje silnego dolegliwości bólowe, a także szereg innych objawów wyrzynania ósemek. Z uwagi na lokalizację trzecich trzonowców, wyrzynająca się ósemka odpowiada za wyraźny dyskomfort bólowy w tylnej części szczęk.

Okazuje się, że ból po wyrzynaniu zęba mądrości trwa od paru do parunastu dni i pojawia się naprzemiennie z epizodami wyciszenia dolegliwości. Jest tak, ponieważ ósemki nie rosną w sposób ciągły, jednostajny, lecz etapami. Warto zaznaczyć, że w miarę narastania stanu zapalnego, ból jest coraz rozleglejszy, obejmuje również dziąsła i podniebienie. Często pojawiają się powiększone węzły chłonne. Ból niekiedy promieniuje w kierunku ucha oraz skroni. Błona śluzowa w okolicy wyrzynającego się zęba staje się mocno rozpulchniona, zaczerwieniona, a także bardzo drażliwa.

Pojawia się też opuchlizna dziąsła. Nierzadko dołącza się też szczękościsk, który odpowiada za problemy ze swobodnym, szerokim otwarciem ust, co jest bardzo kłopotliwe dla pacjenta. Ponadto utrudnia to codzienną aktywność, zwłaszcza gryzienie oraz żucie jedzenia. Nierzadko pojawia się także stan podgorączkowy bądź gorączka. Warto dodać do tego ogólne złe samopoczucie. Ząb mądrości kiedy rośnie to często zadawane pytanie przez ludzi.

Ile trwa wyrastanie zęba mądrości?

Bardzo dużo osób zastanawia się, ile trwa wyrastanie ósemki. Okazuje się, że proces wyrastania zębów mądrości jest bardzo indywidualny i nie da się jednoznacznie podać, ile konkretnie trwa. Jest on zależny od wielu czynników. Jednym z nich są bez wątpienia predyspozycje genetyczne. Przeważnie proces ten trwa około trzech lat. Niekiedy wymagana jest ekstrakcja ósemek, gdyż powodują one wiele dolegliwości bólowych. Mogą być też odpowiedzialne za pojawienie się wady zgryzu. Dlatego warto udać się do renomowanej kliniki stomatologicznej celem dokładnej diagnostyki.