Lepiej-wyrwac-zeba-czy-leczyc-kanalowo
Chirurgia stomatologiczna

Lepiej wyrwać zęba czy leczyć kanałowo? Odpowiadamy.

Czy lepiej wyrwać zęba czy leczyć kanałowo? Wielu pacjentów przed wizytą u stomatologa zadaje sobie takie pytanie. Warto poznać konsekwencje obu tych zabiegów. Czasami jednak nie ma wyboru i na leczenie kanałowe jest już za późno.

Ekstrakcja zęba – czym jest?

Ekstrakcja zęba to inaczej zabieg usunięcia zęba. Wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, to znaczy przed przystąpieniem do zabiegu usunięcia zęba lekarz podaje zastrzyk ze znieczuleniem. W ten sposób zabieg jest bezbolesny dla pacjenta. Niektóre osoby panicznie boją się dentysty i nie wyobrażają sobie współpracy z lekarzem podczas zabiegu. W tej sytuacji zalecana jest narkoza, czyli znieczulenie ogólne, zdarza się to jednak bardzo rzadko, szczególnie u dzieci oraz u osób niepełnosprawnych. Usuwanie zęba to bardzo częsty zabieg w karierze dentysty, praktycznie codziennie w gabinecie pojawia się ktoś, kto takiego zabiegu potrzebuje. Czasami są to planowane zabiegi, kiedy ktoś wcześniej umawia się na ekstrakcję, a czasami ktoś wchodzi do gabinetu z ogromnym bólem zęba i nie ma już innego rozwiązania, tylko lekarz musi szybko usunąć ząb.

Kiedy należy usunąć ząb?

Wskazaniem do usunięcia zęba jest bardzo silny ból, w sytuacji, kiedy nie można już podjąć żadnego leczenia, ponieważ uszkodzenia zęba są zbyt rozległe i silne. Jeżeli w zębie jest mała dziura, niewielka próchnica, lekarz zakłada plombę. Jeżeli doszło już do zapalenia miazgi, zwykłe założenie plomby nie pomoże i trzeba wykonać leczenie kanałowe. Ocena stanu zęba zazwyczaj dokonywana jest na podstawie zdjęcia RTG, ponieważ w inny sposób dentysta nie może ocenić, co dzieje się we wnętrzu zęba. Nie można przecież tego zobaczyć na własne oczy, konieczne jest wykorzystanie bardziej nowoczesnych metod. Wiele osób bardzo boi się wizyta u dentysty i odwleka takie wizyty. Strach może być oczywiście uzasadniony, szczególnie kiedy dana osoba w przeszłości doświadczyła nieprzyjemnej sytuacji na fotelu dentystycznym. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że wcześnie podjęte leczenie oznacza mniejsze wydatki i mniejszy ból.

Leczenie kanałowe – wskazania

Wskazaniem do leczenia kanałowego jest sytuacja, kiedy założenie zwyczajnej plomby już nie pomoże, ponieważ doszło do zapalenia miazgi i uszkodzenie zęba jest bardzo mocne. Kiedy lekarz nie ma możliwości oceny sytuacji przy pomocy zdjęcia RTG, pacjent może opowiedzieć o swoim bólu. Jeżeli były zęba jest stały i ciągły, najprawdopodobniej założenie plomby nie przyniesie sukcesu, ponieważ doszło już do większych uszkodzeń. Taka sytuacja jest wskazaniem do podjęcia leczenia kanałowego. Warto wziąć pod uwagę fakt, że nie każde leczenie kanałowe skończy się sukcesem i nie jest to zależne tylko od umiejętności dentysty. Wiele zależy od indywidualnych predyspozycji człowieka i od tego jak organizm zareaguje na leczenie. Dlatego też w wielu gabinetach przed rozpoczęciem leczenia pacjent podpisuje karteczkę, że został powiadomiony o takiej możliwości, że leczenie może nie zakończyć się sukcesem. Ważne, aby pacjent miał taką świadomość i później nie miał pretensji do lekarza.