Ból zęba leczonego kanałowo po kilku miesiącach

Ból zęba leczonego kanałowo po kilku miesiącach

Codziennie przynajmniej dwa razy każdy człowiek powinien umyć swoje zęby. Jest to rzecz jasna zalecenie minimalne, a higiena jamy ustnej w takiej postaci jest absolutnie obowiązkowa. Specjaliści zalecają, aby dodatkowo płukać jamę ustną specjalnym płynem, używać nici dentystycznej, a nawet specjalnego irygatora do czyszczenia przestrzeni pomiędzy zębami. Jeśli nie będzie się dbało o swoje zęby, bardzo szybko pojawi się na nich próchnica i konieczne może być nawet leczenie kanałowe, które wiąże się z wieloma potencjalnymi komplikacjami. Dość często pojawia się po nim dość silne poczucie bólu. Ból zęba leczonego kanałowo po kilku miesiącach — co warto o tym wiedzieć?

Na czym polega leczenie kanałowe?

Ból zęba leczonego kanałowo po kilku miesiącach — czy jest się czego bać? Zanim przejdzie się do tego zagadnienia, w pierwszej kolejności dowiedzieć się trzeba nieco o samym procesie leczenia zębów, a także zabiegu leczenia kanałowego. Na czym to wszystko polega? Ząb każdego człowieka pokryty jest jedną z najtwardszych tkanek w ludzkim ciele, czyli szkliwem. Chroni ono głębiej położone warstwy zęba przed szkodliwymi czynnikami. Niestety szkliwo pomimo tego że jest bardzo twarde, nie jest niezniszczalne. Jeśli nie będzie się dbało o czystość w jamie ustnej, gromadzić się będą na szkliwie duże ilości kwasów produkowanych przez bakterie. W efekcie tego pojawiać się będą na zębie niewielkie wżery przez szkliwo, które posuwać się będą stopniowo w jego głąb. W ten właśnie sposób powstają ubytki i próchnica.

Jaka jest jedyna skuteczna metoda walki z próchnicą? Chodzi tu oczywiście o mechaniczne usunięcie poprzez zabieg potocznie nazywany borowaniem. Przy pomocy niezwykle twardego wiertła stomatolog usuwa zniszczony fragment zęba, a w jego miejsce umieszcza plombę. Problem jednak robi się w sytuacji, gdy próchnica dotrze do miazgi zębowej. Jest to tkanka, która nie ma umiejętności regeneracji. Jeśli więc zostanie zainfekowana, jedynym wyjściem, aby ocalić ząb, jest usunąć miazgę zębową. A z racji tego, że miazga zębowa połączona jest bezpośrednio z kanałami nerwowymi i częściowo je wypełnia, konieczne jest oczyszczenie również ich. Z tego powodu leczenie to nazywane jest kanałowym. Ząb po takim zabiegu stanie się martwy, czyli nie będzie dalej odżywiany, lecz zostanie zachowany.

Dlaczego pojawia się ból zęba leczonego kanałowo po kilku miesiącach?

Z racji tego, że po leczeniu kanałowym ząb jest martwy, nigdy nie będzie bolał. Jego unerwienie zostało zniszczone, więc nie powinno nigdy więcej sprawiać żadnego problemu. Często jednak po zbiegu pacjenci zgłaszają ból zęba leczonego kanałowo po kilku miesiącach. Czy jest to normalne?
Każde tak inwazyjne leczenie, jak borowanie zęba, może powodować ból, który towarzyszyć będzie pacjentowi przez kilka dni po zabiegu. Tym bardziej będzie on obecny, jeśli przeprowadziło się tak skomplikowany zabieg, jak leczenie kanałowe. Ból ten spowodowany jest podrażnieniem okolicznych tkanek dziąsła, opracowaniem kanałów zęba i podawaniem podczas zabiegu środków przeciwbólowych. Z tego powodu zupełnie normalna jest sytuacja, gdy miejsce w okolicy zęba będzie pacjenta bolało nawet przez kilka tygodni.

Co jednak w sytuacji, gdy ząb boli po kilku miesiącach? Czy jest się czym martwić w takiej sytuacji? Jeśli ma się do czynienia z takim problemem, jest to jednoznaczny sygnał dla pacjenta, że leczenie nie zostało przeprowadzone prawidłowo. Występujące nawet po kilku miesiące od zabiegu dolegliwości bólowe są dowodem, że w zębie obecne są jeszcze pozostałości miazgi zębowej. Dzieje się tak w sytuacji, gdy kanały zębowe nie zostały dobrze oczyszczone lub tez przez pomyłkę jeden z nich został pominięty. W takiej sytuacji dochodzi do powstania stanu zapalnego i przekrwienia miazgi, czego efektem będzie właśnie ból.

Wiedzieć jednak trzeba, że nie jest to jedyna potencjalna przyczyna bólu. Często pojawia się on także w sytuacji, gdy zakażona miazga zębowa została w wyniku nieuwagi, przepchnięta poza wierzchołek korzenia zęba.

Co zrobić, gdy po leczeniu kanałowym boli ząb?

Ból zęba leczonego kanałowo po kilku miesiącach to nic przyjemnego i może spowodować naprawdę ogromne utrudnienia w codziennym życiu. Nic więc dziwnego, że wielu pacjentów zastanawia się wtedy, co należy z tym zrobić. Jakie działania zatem trzeba podjąć?

Przede wszystkim pamiętać trzeba, aby nie próbować na własną rękę pokonać bólu poprzez stosowanie różnego rodzaju środków przeciwbólowych. Jeśli ząb po leczeniu kanałowym boli po kilku miesiącach, oznacza to, że sytuacja jest poważna i czym prędzej należy udać się do specjalisty po pomoc.

Stomatolog podczas wizyty wykona zapewne zdjęcie RTG, aby sprawdzić stan zęba i jego kanałów. Na zdjęciu wyraźnie będzie widać czy objęty jest on stanem zapalnym lub, czy wszystkie kanały zostały poprawnie wyleczone. Jeśli faktycznie wykryty zostanie problem, wtedy przeprowadza się tzw. reendo, czyli ponowne otwarcie kanału, jego oczyszczenie i wypełnienie. Gwarantuje to, że ból już nigdy nie powróci i będzie się można cieszyć z danego zęba bez większych komplikacji.